Dit is een Letterlijk vertaald verslag van Lt. Rider wat het lezen wat 'anders' maakt.
Na 24h middernacht gebruikt m'n 'nul plus'.
De tanks rond Sint-Juliaan waren van het G Squadron. Ze liepen naar voren vanaf een plaats genaamd Frascati en hun startpunt was de loopgraaf van de Bilge. (dichtbij Flanders Language Valley) Tank G5, onder bevel van 2Lt Rider (ook bekend als Coverdale-Rider) die met G3 werkte, ging om nul plus 06:00 uur vooruit. Alles ging goed tot de tweede geul van de vijand toen G5 vast kwam te zitten. Het lukte zichzelf om eruit te komen met de niet-gravende straal, maar dit duurde 1 uur. G5 vertrok onder zeer zwaar granaatvuur richting Oblong boerderij en arriveerde na 30 minuten bij de blauwe lijn. G5 kwam op nul plus 2:20. 30 minuten later kwam G5 vast te zitten in een shell-hole en de motor was zwak vanwege de hoeveelheid modder op zijn rupsen.
Dit werd snel opgelost en G5 kwam vast te zitten in een ander shell-gat met hetzelfde probleem. G5 ging weer van start en stak Canopus geul over nul plus 3:28. 37 minuten later begon de motor oververhit te raken. De radiator werd opnieuw gevuld met water uit de granaatgaten en G5 bereikte de tramlijn Alberta - Sint-Juliaan en volgde deze totdat hij de Steenbeek kruiste op nul plus 4.45 uur. G5 ontmoet hier G3 en G2 (onthoud dat G2 –Lt Mawer wordt later vernietigd door een directe treffer) en met de commandanten wordt afgesproken om de Steenbeek EN rond St. Julien op en neer te patrouilleren tot aan de Hanebeek G5 die met G3 werkt.
De infanterie consolideerde een lijn naar de straat St Julien - Poelcappelle lag onder zware granaten en scherpschuttervuur met het vreemde MG-vuur. Op nul plus 6:47 2Lt Rider was buiten G5 omdat de niet-slootende balk bijna uit was, in een poging hem te vervangen toen hij twee gaten door de tank onder zijn linkerdeur zag en een van de kanonnen in de linker sponson in de helft sloeg . Links van de tank was een uitgegraven en hij ging ernaartoe en schoot twee vijanden neer die weigerden zich over te geven. De Britse infanterie consolideerde een lijn naar de Winnipeg - Sint-Juliaanstraat en werd opnieuw onderworpen aan zwaar granaatvuur en MG-vuur. G5 ging vooruit om te proberen deze MG te vinden, maar de tank bewoog met 6 meter per minuut en er liepen 5,9 granaten eromheen - vanuit de richting van Springfield. Bij 7:3 werden twee tanks achter G5 uitgeschakeld door shell fire (waarschijnlijk G2 en G11) G5 gebruikte een heg langs de Hanebeek om de vijand te naderen en op hem te schieten.
G5 ging door het dorp Sint-Juliaan, over de brug die alleen in het centrum werd verwoest en overging in de richting van het BORDERHOUSE. Onder blanco bereik en observatie van vijandelijke artillerie de hele tijd. G5 liep hopeloos vast. De bemanning camoufleerde het en stuurde een bericht terug door postduif. Alle pogingen om de tank te dumpen waren zinloos. G7 (2Lt Lovell) werd te voet benaderd door 2Lt Rider en vijf leden van de bemanning van G5 werden gestuurd met vier MG's om hem te helpen met de infanterie. 2Lt Rider bleef bij zijn tank (G5) tot nul plus 11:39 De infanterie was met pensioen voorbij G5 aan de achterkant van BORDER HOUSE. 2Lt Rider werd een half uur uitgeschakeld door granaatscherven terwijl hij zich schuilde in een shell-hole met twee onderofficieren. 2Lt Rider herstelde zich en haalde alle documenten uit de tank en reed naar het verzamelpunt, maar vond daar geen tanks. Hij verhuisde terug naar Wine House en hielp een compagnie Cheshires en Herts infanterie, ongeveer 90 man. Het Lewis-pistool dat hij gebruikte, werd vernietigd door granaatscherven. Hij verliet Wine House en keerde terug naar Frascati op nul plus 15:20.